Цитата дня

Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче підпадає під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається.
А. Дістервег

14 листопада 2012 р.

Вчитель - викладач вищої школи: проблеми і перспективи наступності в освіті.

13 листопада Чорноморський державний університет імені Петра Могили гостинно приймав вчителів історії. Зустріч була ініційована факультетом політичних наук і проходила в формі круглого столу.

За столом обговорень зібралися керівництво університету, керівництво факультету політичних наук і вчителі історії. 

Наскрізним питанням було співробітництво та взаємодія середньої і вищої шкіл як забезпечення наступності і неперевності навчання. Одразу ж на думку прийшли слова: "Забудьте все, чому Вас вчили у школі." Але, чи так можна підходити до вирішення питань освіти?!

Є такі моменти, коли викладачі вузів нарікають на рівень навченості, з яким приходять студенти . Чи справедливим буде дорікати вчителю за це. Це питання особисто в мене викликає обурення. Хоча, справедливості заради, можу сказати, що студент є продуктом (вибачаюсь за таке порівняння) школи в багатьох випадках. Свого часу викладаючи в Інституті історії і права сама неодноразово стикалася з проблемою  відсутності важливих компетенцій, що повинні були сформуватися набагато раніше ніж на першому курсі. Знову ж таки, чи є це провина вчителя? 

Такі зустрічі, що відбулася, корисні в тому сенсі, що дають можливість вислухати думки різних сторін. Ми розуміємо позицію викладачів, що рівень абітурієнтів насьогодні є не таким, як би мріялось. Але і ми повинні вміти захищати себе. Приємно було почути і компліменти в свій бік. 

Після цієї зустрічі залишилося багато питань, відповіді на які треба шукати спільно:

1. Як забезпечити зв'язок школи і вузу? І чи потрібен такий зв'язок взагалі?
2. Як зробити профільну освіту в школі ефективною і дієвою? Такою, що не тільки б давала учням можливість обирати сферу майбутньої професійної діяльності, але й готувала до неї.
3. Чи ефективне ЗНО як практично єдиний крітерій при вступі до вузу?
5. І саме цікаве, що треба робити, щоб потім не червоніти за своїх учнів, що не можуть впоратися з вузівськими програмами? 

Сподіваюсь, що ці питання викличуть невеличку але конструктивну дискусію. 




1 коментар:

  1. По-перше. Якщо спостерігати за останніми тенденціями, які пов'язані зі вступом випускників школи до ВНЗ, можна помітити, що практично всі наші випускники вступають до ВНЗ. При цьому зовсім не важливо, які бали вони отримали із ЗНО. Вони обов'язково знайдуть ВНЗ, який буде радий їх бачити в своїх стінах. Тому думаю, що проблема "рівня навченості" випускника школи має зовсім інший характер й виміри, й ефективність роботи вчителя тут ні до чого.
    По-друге, готувати до професійної діяльності студентів повинен ВНЗ, саме в цьому полягають його функції й смисл перебування студента в ньому.
    А тепер стосовно ЗНО. ЗНО у форматі тестування, звичайно, не є ідеальним інструментом, і не може бути таким по своїй природі. Форма тесту за великим рахунком призначена для перевірки формалізованих знань, тому нам не уникнути звинувачень в тому, що ЗНО з історії в основному перевіряє те, наскільки учень запам'ятав іcторичний матеріал. Значно меншою мірою тестом, як інструментом, можна перевіряти рівень розвитку історичного мислення й розуміння історії. Згадаймо разом, що в перші роки частина завдань ЗНО з історії передбачала відкриту відповідь. Але ЗНО залишається єдиним способом протистояння корупції під час вступу. Як тільки розпочалися спроби "приплюсувати" до ЗНО якісь інші показники, як то середній бал атестата, чи додаткові 30 балів за золоту медаль, це одразу ж мало свої наслідки. Наприклад, до березня 2009 року, коли прийняли відповідне положення про врахування середнього балу атестата й нарахування балів за золоту медаль, кількість медалістів в Україні коливалася в межах від двох до трьох тисяч. Після прийняття відповідного положення вже в травні 2009 року ми мали дванадцять тисяч медалістів. Додаткові іспити при вступі до ЗНЗ, на мою думку, є обгрунтованими у випадках, які стосуються тільки творчих професій.

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...