Цитата дня

Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче підпадає під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається.
А. Дістервег

22 листопада 2012 р.

Використання веб-квесту як методу розвитку дослідницьких вмінь учнів в процесі навчання історії

          Чи отримали Ви колеги в своїй школі офіційний лист наступного змісту (цитую повний текст мовою оригіналу): "На виконання листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 09.10.2012  № 1/9-730 "Про участь у Всеукраїнському інтернет-квесті "Війна 1812 року і Україна", наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 03.04.2012  № 408 "Про затвердження Плану заходів з підготовки та відзначення у 2012 році 200-річчя Вітчизняної війни 1812 року" управління освіти і науки облдержадміністрації повідомляє, що стартує Всеукраїнський інтернет-квест "Війна 1812 року і Україна", присвячений знаменній даті. 
  Питання інтернет-квесту розміщені в освітній мережі "Щоденик.ua" (http://company.shodennik.ua/join/)." 
      Правда цікавий документ? Особливо в тій частині де йдеться про Вітчизняну війну 1812 року?! З якого це часу ця війна стала для нас вітчизняною? Хоч це питання більше риторичне. До честі організаторів веб-квесту потрібно сказати, що вони все ж таки вживають інший термін "Війна між наполеонівською Францією та Росією". 
       Посилання не робив активним, адже за ним ви перейдете просто на сторінку системи. Щоб ознайомитися із змістом веб-квесту потрібно бути зареєстрованим користувачем системи. Для зареєстрованих користувачів системи "Щоденник.ua" надаю наступне посилання http://events.shodennik.ua/event.aspx?event=12389
     Шкода, що інформаційний лист надійшов тоді, коли сам веб-квест майже завершено. Проте ми маємо, наскільки мені відомо, перший досвід проведення всеукраїнського веб-квесту. 
     Андрій Анатолійович Курчин останьою реплікою продемонстрував (дивіться його коментар в групі "Мережеве методичне об'єднання"), що за ключовим словом "веб-квест" достатньо легко знайти інформацію про суть цього навчального методу. 
   Але спробуємо поговорити про використання веб-квесту саме в процесі навчання історії. Далі подаю у вигляді тез свою статтю з цього питання (повний текст статті за потреби можна завантажити з мого персонального сайта). 
  Веб-квест (quest (англ.) - пошуки) - метод розвитку дослідницьких вмінь учнів з використанням Інтернету. В США цей метод у навчанні розпочали використовувати ще в 1995 році. 

Робота над веб-квестом дозволяє вчителю розвивати у своїх учнів ряд дуже важливих дослідницьких вмінь й навичок, зокрема:

·        виходити за рамки змісту та форм подання навчального матеріалу вчителем;
·        використовувати Інтернет як унікальне джерело інформації;
·        аналізувати, оцінювати й здійснювати синтез інформації, отриманої з Інтернету;
·        оцінювати свої власні творчі здібності й вміння;
·        використовувати інформаційний простір мережі Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності.
Крім того, що веб-квест дозволяє підвищити мотивацію учнів до вивчення навчальної дисципліни, цей метод вчить учнів розв’язувати проблемні ситуації й працювати в команді для досягнення спільної мети.
Перед учнями веб-квест постає як проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету. Результатом виконання подібного завдання стає веб-сайт в Інтернеті, що має свою унікальну структуру, оскільки пов’язаний єдиною сюжетною лінією розділів, насичених посиланнями на інші ресурси Інтернету. Візитною карткою будь-якого веб-квесту є наступні елементи:
·        навчальний предмет (або декілька предметів);
·        вікова категорія учнів, які працювали над веб-квестом;
·        головне завдання, над яким працювали учні;
·        опис ролей, які виконували учні;
·        покрокова детальна інструкція для кожної ролі;
·        список найбільш важливих Інтернет-джерел як основи подальшої дослідницької діяльності учнів;
·        критерії оцінювання веб-квесту;
·        очікуваний результат.
Інформацію про те, як вигядають типові завдання для веб-квесту можна також знайти в Інтернеті, проте історія як навчальний предмет вимагає постановки особливих завдань для веб-квесту, наприклад:
·        створення бази даних з проблеми, яку розглядають учні на уроках;
·        написання альтернативної історії, коли учні пишуть різні варіанти розвитку історичного процесу;
·        створення документу, в якому подається аналіз складної проблеми, а інші учні запрошуються до дискусії;
·        інтерв’ю з віртуальним персонажем. Питання й відповіді розробляються учнями, які детально й глибоко ознайомилися з біографією історичного діяча. Учні з інших груп можуть поставити персонажеві питання.
Дуже важливим є створення проблемної й мотиваційної ситуації перед початком роботи учнів над веб-квестом. Вчитель може запропонувати учням вибрати ролі вченого, журналіста, детектива й діяти у відповідності до обраної ролі. Наприклад, вчитель може запропонувати учням зіграти роль детектива й спробувати знайти справжніх вбивць відомого історичного діяча (македонського царя Філіпа II, французького короля Генріха IV, американського президента Авраама Лінкольна тощо). Або ж, якщо учневі дістається роль вченого, його завданням стає написати наукову статтю, яка буде стосуватися дискусійних питань історичного процесу («Як єгиптяни будували свої піраміди», «Чи існує снігова людина», «Чи був насправді скарб гетьмана Павла Полуботка» тощо). 
 Реальне розміщення веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію учнів на досягнення найкращих навчальних результатів. Однією з платформ для створення сайту в межах веб-квесту може послужити безкоштовний ресурс від Google Google Sites.
Поза межами цього посту залишається ще одне дуже важливе питання - критерії оцінювання веб-квесту. Але й в цьому випадку відсилаю зацікавлених осіб до статті на персональному сайті, адже таблиця не завжди коректно завантажується до блогу. 
Також надаю, в якості прикладу, посилання на веб-квести з історії, які здійснювали в минулому навчальному році учні з якими я працюю, правда, використовуючи при цьому службу blogger:  http://viktoria-viktoria95.blogspot.com/2012_01_01_archive.htmlhttp://obmnepy.blogspot.com/http://pozitivnepu.blogspot.com/ 

2 коментарі:

  1. Дмитро Леонідович, дякую Вам за таку корисну інформацію. Ви, можна сказати, подарували цікаву ідею для роботи. Якою я вже загорілася. Зараз готую платформу для веб - квесту на uCoz. Треба розібратися у всіх тонкощах і запускати проект. Думаю, мої учні підтримають мене, і ми зможемо презентувати роботу. Тим більше, що курси вже пройшли і є можливість застосувати нові знання і ідеї на практиці:)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Анно Богданівно! Ucoz чудовий конструктор, але зверніть увагу все ж таки на інший безкоштовний конструктор Google sites. Google sites має ряд переваг: 1) дозволяє простіше й легше організувати кооперативну роботу учнів; 2) не містить реклами. Щоб Вам було простіше розібратися з ucoz я надам Вам доступ до електронного підручника з ucoz. Цей підручник Ви знайдете у себе на диску. Будуть питання пишіть мені на електронну пошту.

      Видалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...