Цитата дня

Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче підпадає під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається.
А. Дістервег

17 грудня 2012 р.

Використання історичних художніх фільмів у навчанні історії



      Розпочну із радикальної заяви про те, що я проти використання художніх фільмів на уроці історії. Чому? По-перше, художній фільм на історичну тему, як твір мистецтва, для найбільш повного й глибокого естетичного сприйняття, потрібно дивитися із самого початку і до кінця. Отже, для подібного перегляду на уроці ми просто не маємо часу. Вихід із цієї ситуації в методиці навчання історії традиційно бачився в демонстрації уривків із художнього фільму. Але уривок із художнього фільму й сам фільм - це різні речі. Крім того, для того, щоб вирізати подібний уривок із фільму, вчителю потрібно скористатися відеоредактором й витратити значну кількість часу. По-друге, ми все ще знаходимося в полоні хибної методичної моделі використання наочності на уроці історії, яку б я умовно назвав - "моделю демонстрації наочності". Подібна методична модель використання наочності побудована на ідеї створення в свідомості учнів емоційно забарвлених історичних образів та уявлень. Отже, мова йде про засвоєння учнями навчального історичного матеріалу на емпіричному рівні. Якщо ж зважати на той факт, що досить часто в художніх фільмах ми можемо побачити неточну, а то й просто хибну і спотворену реконструкцію побутових деталей, конкретних подій епохи тощо, доцільність використання подібного матеріалу зводиться до нуля. По-третє, історичний художній фільм потрібно використовувати виходячи не тільки з навчальних, але й виховних завдань. 
      Тому думаю, що місце художніх фільмів поза уроком історії, й використовувати їх потрібно з різною метою, в залежності від змісту та мистецької якості художнього фільму. Наприклад, хочемо ми того чи ні, але наші діти будуть переглядати голлівудську продукцію, на кшталт "300 спартанців". Але навіть перегляд подібних фільмів може послужити шляхетній меті - розвитку критичного мислення школярів, якщо перед учнями поставити завдання знайти якомога більшу кількість допущених історичних помилок та кіноляпів. До речі, фільм "300 спартанців" на назву історичного ні в якій мірі не заслуговує. Навіть самі автори фільму на це не претендували, адже вони всього-на-всього екранізували комікс Френка Міллера. 
      Наскільки я знаю, Рада Європи свого часу готувала до видання покажчик художніх фільмів з коментарями, як ці фільми можуть бути використанні на уроках історії. Мова йшла про використання художніх фільмів, як історичних документів своєї епохи. Це, до речі, ще один підхід до використання художніх фільмів у навчанні історії, суть якого полягає в тому, що переглядаючи фільм, наприклад 50-х років, ми можемо багато що дізнатися про те, як в той час одягалися люди, які предмети побуту вони використовували тощо. Інакше кажучи за подібного підходу художній фільм розглядається як історичне джерело наших знань про повсякденне життя людини.
     В цьому ж пості, хотілось би спільними зусиллями скласти перелік фільмів, які ми могли б рекомендувати дітям до перегляду, виходячи з виховної мети, а вже на уроці організувати обговорення подібних фільмів.
    Отже, які фільми я останнім часом вимагаю від учнів не тільки переглянути, але й надати після подібного перегляду письмову рецензію на фільм:
1. "Отстреливая собак" - вражаючий фільм про геноцид в Руанді 1994 року. Після перегляду фільму залишається враження, що це документальна стрічка. Цій же події присвячено не менш емоційно сильний фільм - "Отель Руанда"; 
2. "Ганди" (8 премій "Оскар") - художній фільм про життя й діяльність М. Ганді; 
3. На вибір учнів, або фільм "Выгода в огне" про режим апартеїду в ПАР, або ж "Непокоренный" - біографічна драма про перші роки президентства Нельсона Мандели. Особисто я віддаю перевагу останньому фільму, адже зовнішня схожість американського актора Моргана Фрімана на свого героя, як і його акторська гра поза межами будь яких коментарів;
4. "Король говорит" (отримав 4 премії "Оскар") - фільм про короля Георга VI, якому влада дісталася в результаті відомого зречення від трону Едуарда VIII. Американська співачка Мадона теж намагалася екранізувати цю історію, і як режисер поставила фільм "Мы. Верим в любовь". Але її художня версія події мені видалася не переконливою. 
Переглядати ці та інші фільми раджу використовуючи кіно-портал "My-hit.ru" http://my-hit.ru/
Отже питання: "А які художні фільми, ви, шановні колеги, рекомендуєте до перегляду своїм учням?" 
       

9 коментарів:

  1. Цікава пропозиція. Треба подумати. Хоча автор правий щодо перспектив використання худфільмів безпосередньо на уроці. Я за фільм як за засіб розвитку мислення(аналіз інформації - аудіовізуальне джерело на кшалт "Історії епохи"). Щодо останього - треба подумати

    ВідповістиВидалити
  2. Цікава пропозиція. Треба подумати. Хоча автор правий щодо перспектив використання худфільмів безпосередньо на уроці. Я за фільм як за засіб розвитку мислення(аналіз інформації - аудіовізуальне джерело на кшалт "Історії епохи"). Щодо останього - треба подумати

    ВідповістиВидалити
  3. Автор видалив цей коментар.

    ВідповістиВидалити
  4. Цілковито погоджуюсь з тим, що історичні художні фільми є гарним джерелом інформації та допомагають розвивати навички критичного мислення, формують світогляд. Але за умови правильного підбору матеріалу. Особисто я раджу учням до перегляду такі картини: "Війна і мир" Бондарчука, "Піаніст", "Академія смерті" (про виховання гауляйтерів в нацистських академіях), "Тіні забутих предків". З пересторогою відношусь до таких серіалів як "Борджиа", "Тюдори". Занадто багато жорстокості і відвертості. І постійно зазначаю на необхідності читати художню літературу. Тому що сучасним учням не вистачає ні культури мовлення, іноді, просто їм бракує слів, щоб висловити думки. Треба з цим щось робити, але що - це складне питання, відповідь на яке дасть змогу припинити знищення мислячого суспільства.

    ВідповістиВидалити
  5. Полностью согласен с мыслью, что не стоит целый урок (и даже не один) посвящать демонстрации художественного исторического фильма. Это, как правильно заметил автор, лучше перенести за сферу урока - в "блоговое пространство" (равно как и обсуждение оного). Что касается использования отрывков из фильмов на уроках истории, я думаю, здесь все зависит от нескольких факторов: фильм должен быть классикой, который тщательно подбирается самим учителем, ориентир - на высокую художественную ценность картины. Фрагмент из фильма должен быть краток, как выстрел, и эмоционален – чтобы не только подчеркнуть мысль урока, но и побудить учащегося к просмотру картины, а еще лучше к прочтению литературного произведения, связанного с кинофильмом. Самый яркий, на мой взгляд, пример с фильмом «300 спартанцев» (1962 года с Ричардом Эганом в главной роли). Для урока в 6-ом классе «Греко-персидские войны» я использую три фрагмента из этого фильма (каждый - по одной минуте), условно их можно назвать: «Приди и возьми», «Леонид командует последней атакой», «Последний бой». Кстати, автор очень замечательно подметил, как использовать другую экранизацию этой истории в сфере развития критического мышления у учащихся… Кто как не учитель должен воспитывать и прививать эстетический вкус! …
    Может, стоит создать «банк данных», где будут собраны фрагменты из кинофильмов? Учителю, действительно, нелегко в этом вопросе (и тут не только техническая сторона проблемы). Можно и списки фильмов составить, а так же литературных произведений к каждой теме и по каждой параллели классов.
    Еще интересный вариант использования кинокартин в учебном процессе – проектная деятельность. Например, тема проекта «Человек в истории» и как один из вопросов – «Правда и вымысел об исторической личности» (в фильмах, книгах, произведениях искусства). Отчет проектной группы – это не только сообщения (до 2-х минут) на уроке, а и «реклама» фильмов, книг, художественных произведений, мультимедийные презентации (опять же с фрагментами из фильмов), виртуальный музей на Интернет-сайтах и т.д.




    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Андрію Анатолійовичу, говорячи про використання уривків із художніх фільмів, Ви навели на дуже цікавий методичний прийом, який можна назвати "Трейлер до фільму". Перед учнями старших класів можна поставити завдання створити відеоролик з коротких і найбільш видовищних фрагментів фільму та підготувати відповідний історичний коментар до нього. Спробуємо?

      Видалити
  6. згодна,що на уроках треба використовувати лише фрагменти фільма,бажано з тих, які найближче відображають реальні події

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...