Цитата дня

Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче підпадає під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається.
А. Дістервег

21 січня 2013 р.

Деякі особисті міркування та розробки з приводу викладання історії середніх віків

             Не можу сказати, що особисто цей період Всесвітньої історії мій улюблений. Але в ньому, на мою думку, приваблює неповторність, можна сказати запам'ятовуваність. Тобто, ми дивимось на громіздкі вичурні автомобілі, схожі на ракети і кажемо : це стиль 60 - х. Ми бачимо рицаря в обладунках - тут важко помилитись. Зрозуміло мені скажуть якихось 9 років і 1500 років, а історія Стародавнього світу взагалі 10000000 років до нової ери. Знову ж але, подивіться :
 це андаманці, а це бушмени Калахарі. Це реконструкція часів кам'яного віку? Де ви зараз знайдете народ який живе у ХХI столітті за принципами раннього середньовіччя? До речі, десь приблизно так я починаю у вересні викладання нового матеріалу.
Але у цій, можна сказати публікації, я хочу зупинитись на темі, на яку наша програма звертає зовсім дрібну увагу, всього 1 година. При цьому, як показує мій досвід, якраз у ході подій цієї теми закладаються основи розуміння поведінки середньовічної людини, перенесення її на події Нової та Новітньої історії. Це Хрестові походи. У підручнику для 7 - х класів Н.Г.Подаляк це параграф 7. Якщо ми подивимось у нашу програму, тема звучить так  "Організація папством Хрестових походів". Взагалі вивчення історії, на сучасному етапі, зробило такій величезний стрибок, що я дивлюсь знадобиться, вже через 10 років, повністю переписувати наші підручники. Я натрапив на 4 - х серійний фільм виробництва ВВС який так і називався "Хрестові походи", до цього переглянувши масу інших, який привабив, особисто мене, логічністю та питаннями які він зачепив. Давайте подивимось разом зі мною.
Отже, 1095 рік, місто Клермон, папа Урбан ІІ закликає християн до війни з мусульманами.
video
    Привід замислитись... Можна дати учням заповнити саму простеньку таблицю, 1 колонка - верстви середньовічного суспільства, 2 чого хотіли? Можна запитати, яка б була реакція сучасних людей якби, знову ж, вже Бенедикт ХVI виступив з такою промовою. Важливе інше, ця брехня Урбана ІІ заклала основи всіх релігійних війн Нової історії, можна сказати тероризму новітньої, гонінь, єресі. Це специфіка середньовіччя; у стародавні часи за віру не винищували один одного.
Ідемо далі :
video
знову ж варто пригадати дітям тему "Міфи стародавньої Греції", до речі, на цю тему є відомий радянський мультфільм "Геракл у Адмета ", уривки з нього я, зрозуміло, використовую у 6 - му класі. Адмет шукає людину, яка добровільно, замість нього, піде у Тартар. Навіть каліка жебрак не погоджується. Якщо б  він  шукав таку людину у середні віки? Знову проблема : знецінення людського життя у період середньовіччя. Ренесанс -  це спроба повернутись. Знову питання дітям: зараз вам скажуть кинути все та йти у невідомі землі, ви погодитесь? Ви віддасте своє життя за віру, щоб потрапити в рай? (А на цьому і досі ґрунтується багато сект.) Виходить, що сучасна людина більше схожа на мешканця стародавнього Риму ніж середньовічної Європи, хоча у межах століть : хто з них ближче до нас?
          Інші сюжети, на мій погляд, варті задля мотивації на початку уроку, щоб зацікавити учнів. Щось на шпальт відомого малюнку з підручника.
  У всіх учнів одне питання : чого цей хлопець висить на требушеті?  Дотягує, щоб камінь летів сильніше. З ним він не летить.






А ось сюжет.

video
Тобто зрозуміло, як чкурнули європейські жеребці за східними кобилами. Це учням казати не треба, але питань до уривку можна поставити багато, ще ї пригадати минулу тему "Матеріальний світ і повсякденне життя". Хто такі рицарі? Як їх виховували? І так далі.
          Нарешті на завершення.
video
Знову озброєння, особлива увага на ландшафт : де там мед і молоко.
                        А також. (не знаю скопіювався)

video
 Сама святиня Християнського Світу, штурм Єрусалиму, ну і знову ж, сама мета Хрестових походів. Вихованість мусульман. Якщо там і були люди, які дійсно вірили, а не просто прийшли пограбувати, то таких було зовсім мало.
     Показати все це у межах одного уроку це неможливо і не потрібно, якщо це не сильний зацікавлений клас, а навіть один сюжет на будь якому етапі уроку, гарантую буде цікаво.  

4 коментарі:

  1. Олександре Сергійовичу, у Вас з'явилася гарна традиція - розміщувати на блозі цікавий авторський матеріал. Разом з колегами сподіваюсь, що на цьому Ви не зупинитесь.

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...