Цитата дня

Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче підпадає під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається.
А. Дістервег

27 січня 2013 р.

Організаційний момент на уроках суспільних дисциплін


Сучасний урок - це твір мистецтва,
де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня


Одним з основних етапів сучасного уроку є організаційний момент. Його задача полягає в необхідності підготовки та налаштування учнів до продуктивної співпраці. Проте як показує практика, вчитель щоб зекономити час обмежується лише фразами привітання. Але слід пам’ятати, що хоч процес взаємодії вчителя з учнями і починається з привітання, але не повинен обмежуватися ним, адже саме на початку уроку вчитель задає тон спілкуванню, заряджає позитивним настроєм, передає своє доброзичливе ставлення. Організаційний етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості,  забезпечити комфортну обстановку та психологічний настрій учнів. Тому необхідно з самого початку уроку створити такий робочий настрій у класі, щоб усі були готові до сприйняття навчальної інформації. Вчитель може проводити організацію класу до уроку за допомогою різних методів і прийомів, але  вони повинні використовуються з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів та їх інтересу до навчального предмету. То як же можна почати урок? Пропоную декілька варіантів початку уроку, які використовую у своїй практиці:
Тема уроку: Культурне життя козацької України (історія України, 5 клас)
Вчитель: Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
-   Прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали.
- Сьогодні ми з вами уявно перенесемося у добу козаків-лицарів, коли «мовчали гармати», а самі українці творили, писали, будували чудові пам’ятки архітектури, видавали гарні книги, щоб усю свою мудрість, свій досвід передати нам, своїм нащадкам. Та перш ніж ми потрапимо у минуле, нам слід довести, що ми маємо великий багаж знань про цю епоху.
Тема уроку: Утворення Єгипетської держави (історія, 6 клас)
Вчитель: Добрий день, мої любі учні! Я дуже рада вітати вас на уроці історії.  Але, спочатку, мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Намалюйте, будь ласка, на папірцях, що у вас на парті, обличчя-смайл,  яке покаже як ви себе відчуваєте. (На дошці зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум.)
                                
Учням, що обрали «сумні» або «веселі» смайли, раджу налаштуватися на роботу. А тепер давайте націлимося на позитив і посміхнемося один одному.
Сьогодні ми з вами уявно перенесемося в країну, яка була найпотужнішою багато століть тому. До наших днів залишилося безліч нерозгаданих таємниць, пов'язаних з походженням цієї цивілізації. Тому, уявіть, що ви туристи, які  подорожують до однієї з найзагадковіших країн світу.
Тема уроку: Культура Давнього Єгипту (історія, 6 клас)
Вчитель. Добрий день, мої шановні учні!
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо.
Роботу швидше починаймо.
А зараз уявіть, що ваша голова перетворилась на велетенську шафу, в якій є безліч шухляд для збереження певної інформації. Віднайдіть історичну поличку і підготуйте її, щоб дістати потрібне з вивченого вже раніше матеріалу та покласти туди нову інформацію.
З найдавніших часів давньоєгипетська цивілізація привертала до себе увагу людства. Для нас Єгипет і досі залишається країною чудес, батьківщиною мудрості та витонченого мистецтва. Давній Єгипет – це країна, яка зберігає унікальні пам’ятники старовини і не перестає дивувати нас знову і знову, спонукає нас до пошуків нової інформації та нових вражень. Тож давайте торкнемося деяких аспектів унікальної культури Давнього Єгипту, однієї з найбагатших і найзагадковіших культур світу. Ви побачите як багато таємниць і загадок зберігає культура цієї країни. Можливо у майбутньому саме ви зможете їх розгадати. Але для цього треба багато знати і вивчати історію та культуру Давнього Єгипту.
Тема уроку: Узагальнення. Київська держава наприкінці Х – у І пол. ХІ ст. (історія України, 7 клас)
Вчитель: Добрий день, мої шановні учні! Сьогодні ми з вами поринемо у цікаву мандрівку по країні Київська Русь. Метою нашої подорожі є перевірка рівня ваших знань про історичні події, відомих представників історії, а також з'ясувати загальні знання з історії, і нарешті визначити найсильнішого історика класу по цій темі. Це завдання не з легких.
-                     Любі друзі, ми починаємо змагання знавців  історії. Епіграфом нашого змагання будуть слова:   
         Ніколи  не  говори:  «Я - неук»,                                                                                  
         А  завжди  кажи   «Я - зірка».
Але кожен із вас повинен пам’ятати:
Я - учень
Я - хочу знати
Я - думаю
Я - вмію
Я - знаю
Я - особистість творча
Я – зірка
Система оцінки проста - за кожне правильно виконане завдання ви отримуєте бали - зірки. Найрозумнішим стане той, хто отримує більше балів-зірок.
Тема уроку: Юридична відповідальність (правознавство, 10 клас)
Вчитель: Добрий день, мої шановні учні! Сьогодні ми з вами розглянемо дуже серйозну і важливу тему. Жити в суспільстві і бути вільними від нього неможливо: у будь-яких життєвих ситуаціях людина повинна погоджувати свої вчинки з існуючими в суспільстві нормами і цінностями з інтересами інших людей. Діючи згідно з ними, вона діє відповідально. У свою чергу, суспільство постійно контролює діяльність людини, адекватно реагуючи на різні варіанти поведінки (заохочуючи людину, караючи порушника). Як поєднати «хочу» і «повинен» у своїй поведінці?
Дітям пропонується уявити й зобразити спочатку «чорну руку» (хочу), що готова до агресії, а потім, за сигналом, перетворити її на «білу руку» (повинен), добру руку, ту, що може пожаліти.
- Чи можуть негативні емоції приносити користь людям? То ж давайте нести один одному тільки добро, позитивні емоції.
Тема уроку: Права, свободи та відповідальність (курс «Людина і світ», 11 клас)
Вчитель: Добрий день, мої шановні учні! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені? (відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.
Девіз уроку.    Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Г. Форд
Замало опанувати премудрість,
слід також уміти користуватися нею.
                                                                                                                          Цицерон

На мою думку, організаційний момент хоч невеликий, але такий важливий етап уроку. Як його організувати залежить від творчості педагога, його вміння взаємодіяти з учнями. Але слід пам’ятати, що він повинен бути педагогічно виправданими та відповідати основним вимогам навчання і виховання в сучасній школі.
Використані джерела:
1.     Баханов  К.О. Традиції та інновації в навчанні історії в школі. – Запоріжжя : Просвіта, 2002.
2.     Мокрогуз О.П. Інноваційні технології у викладанні суспільних дисциплін, Чернігів – 2002
3.    Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.-К.: Видавництво А.С.К., - 2004
4. Пересунько Т. М.  Організаційний момент на уроці української мови та літератури: теорія, практика, інновації.

4 коментарі:

  1. З величезним задоволенням й цікавістю прочитав статтю. Стаття структурована, поєднана теорія й практика навчання, ілюстрована, подається список використаної літератури. Але найбільше мені сподобалося в публікації - позитивний емоційний фон й віра вчителя в свою професію.

    ВідповістиВидалити
  2. Спасибо за совет. буду его использовать на своих уроках.

    ВідповістиВидалити
  3. Дійсно, стаття дуже цікава, адже заданий правельний момент на початку уроку задає потрібний стан подальшого ходу уроку...Дякуємо за такий гарний матеріал.

    ВідповістиВидалити
  4. Дуже цікавий матеріал. Дякую. Я недавно, під час організаційного моменту використав невеличке відео у супроводі козацького маршу до теми: "Розгортання національно-визвольної війни", заряд був дуже чудовий, мені самому було приємно проводити урок. Вдало підібране відео також може змотивувати учнів до роботи.

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...